بارگیری...

چاشنی کشک و بادمجان

بازدید : 23355

دسته بندی : چاشنی های سنتی


جهت طعم دار کردن کشک و بادمجان
تهیه شده از ادویه های تازه
و فاقد هرگونه مواد نگهدارنده



کد محصول : 3071

قیمت: 58,000 تومان


کد محصول : 3519

قیمت: 96,000 تومان



در صورت نیاز به راهنمایی با شماره های زیر تماس بگیرید.

تلفن همراه :   09151164580 09962859659

تلفن ثابت :   05137243137

چاشنی کشک بادمجان

طریقه مصرف چاشنی کشک و بادمجان :

در هنگام طبخ غذا به مقدار دلخواه بر غذا افزوده شود.

لازم به ذکر است که چاشنی های 50گرمی برای طعم دار نمودن 5 تا 6 نفر می باشد و چناچنه تعداد نفرات بیشتری مد نظر دارید حتما از وزن بالاتری استفاده بفرمایید.

توجه داشته باشید که در تمام چاشنی ها، تمام ادویه های مورد نیاز، به کار رفته است لذا در هنگام استفاده از چاشنی مورد نظر، هیچ ادویه ای به غذا اضافه نکنید. خصوصا نمک.

چاشنی کشک و بادمجان

دستور پخت کشک بادمجان

مواد لازم جهت تهیه کشک و بادمجان :

بادمجان: نیم تا یک کیلو

کشک: 300 گرم

پیاز داغ: سه قاشق غذاخوری

سیر داغ: دو قاشق غذا خوری

نعنا خشک: یک قاشق غذا خوری

روغن: به میزان لازم

مغز گردو آسیاب شده: دو قاشق غذا خوری

پیاز بزرگ: یک عدد

آب مرغ یا گوشت : به میزان لازم

چاشنی کشک و بادمجان اویس : به ازای هر سه نفر یک قاشق چای خوری

نکته : «مواد ذکر شده، برای 4 الی 5 نفر در نظر گرفته شده است.»

مرحله اول (جوشاندن کشک و سرخ کردن بادمجان ها)

کشک ها را درون ظرفی ریخته و به آن آب اضافه می کنیم. سپس بر روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا کشک ها به جوش آیند.

در این فاصله باید پوست بادمجان ها را گرفت و بعد از پوست کردن باید آن ها را تلخ گیری کنیم .تلخ گیری بادمجان با نمک و یا آب نمک انجام میشود.

بافت بادمجان زمانی که در نمک یا آب نمک تلخ گیری می شود، متفاوت است.زمانی که داخل  آب نمک است، آب بیشتری جذب میکند و هنگام سرخ کردن بادمجان ممکن است بیشتر اذیت کند.

اگر میخواهید بادمجان ها سریع تر سرخ شوند، آن ها را 2 تا 3 ورق برش دهید. در غیر این صورت بادمجان های قلمی را کاملا سرخ نمایید. برای تلخه گیری، بادمجان ها را در ظرف آبکش میریزیم و بر روی آنها  نمک میپاشیم و حدود 15 تا 20 دقیقه اجازه میدهیم تا تلخی بادمجان به طور کامل گرفته شود.

مرحله دوم (پیاز داغ و سیر داغ)

پیازها را به صورت خلالی خرد کرده و در مقدار کمی روغن سرخ می کنیم. هنگامی که پیاز سرخ شد، سیر رنده شده را به آن اضافه کرده و حدود ۱ دقیقه تفت می دهیم.

مرحله سوم (اضافه کردن چاشنی کشک و بادمجان)

بادمجان های سرخ شده را بر روی حرارت ملایم قرار می دهیم و به آن پیاز داغ و سیر داغ اضافه می کنیم.

بعد آب مرغ یا آب گوشت را اضافه می کنیم چرا که طعم لذیذتری به غذا می دهد. در این مرحله است که چاشنی کشک و بادمجان را به غذا اضافه می نماییم. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از این چاشنی، دیگر نیاز به نمک و فلفل و زرد چوبه و ادویه های دیگر نمی باشد.

با اضافه نمودن آب مرغ، بهتر است حرارت را کمی بالاتر برده و بعد از تفت میتوان حرارت را کم نمود تا بادمجان ها کاملا مغز پخت شوند.

مرحله چهارم :  (درست کردن نعنا داغ)

در این فاصله به سراغ درست کردن نعنا داغ می رویم. نعنای خشک را به مدت ۱۰ دقیقه در آب قرار می دهیم تا خیس بخورد؛ سپس آن را درون مقداری روغن با حرارت ملایم تفت می دهیم. برای درست کردن نعناع داغ بهتر است از روغن زیاد استفاده نشود چرا که هنگام سرخ کردن بادمجان ها، کمی روغن در غذا باقی می ماند.

پس از پخته شدن بادمجان ها آنها را کوبیده و مقداری از کشک آماده شده را با آن مخلوط می کنیم. بخشی از نعنا، پیاز داغ و کمی گردو را به موادمان اضافه میکنیم تا در حین پخت، طعم ها به طور یکسان شوند. در این جا غذا را تست کنید و اگر دیدید هنوز مزه ی غذای کشک و بادمجان به طور کامل در نیامده است، مقداری از چاشنی کشک و بادمجان اضافه کنید تا طعم غذا به طور مطلوب و دلخواه شود.

در آخر اجازه دهید مواد مخلوط شده به مدت 10 دقیقه روی حرارت ملایم قرار گیرد. در اینجا کشک و بادمجان ما آماده است تا با نعنا داغ، پیاز داغ و گردو تزیین شود.

دستور پخت انواع کشک بادمجان

دستور پخت انواع کشک بادمجان

کشک و بادمجان کبابی

ابتدا بادمجان ها را پوست کنده و با چاقو چند شیار عمودی روی بادمجان‌ها ایجاد می کنیم و بعد کف یک سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم و بادمجان‌ها را در آن قرار داده و داخل فر می گذاریم. بادمجان ها باید حدود ۳۰ دقیقه در فر با حرارت ۲۰۰ درجه بمانند، در این مدت چند مرتبه بادمجان‌ها را زیرورو می کنیم تا تمام قسمت‌های آن کبابی شود. سپس آن‌ها را از فر خارج کرده صبر می کنیم تا سرد شوند. هنگامی که بادمجان ها سرد شدند پوست آن را جدا می کنیم و زیر آب سرد می گیریم تا دیگر هیچ پوستی به بادمجان ها نچسبیده باشد. البته بادمجان را روی منقل نیز می‌توان کبابی کرد، اما با توجه به زندگی آپارتمان نشینی، چندان اینکار امکان پذیر نیست. در صورتی که بخواهیم بادمجان ها بر روی منقل کبابی شوند کافی است بعد از پخت ظرفی بر روی آن ها بگذاریم تا سرد شوند و سپس پوست آن ها را به راحتی جدا می کنیم.

پیازها را به صورت نگینی خورد کرده و سرخ می کنیم و به آن زرد چوبه اضافه می کنیم. آن وقت سیر رنده شده را به همراه نعناء خشک به پیازها اضافه می کنیم وکمی تفت می دهیم تا باهمدیگر مخلوط شوند و بعد از روی حرارت برمی داریم چرا که نعناء اگر زیاد حرارت داده شود می سوزد. 

در این مرحله بادمجان های کبابی را با چنگال یا گوشکوب، پوره کرده و آن ها را به پیاز و سیر و نعنا داغ اضافه می کنیم و خوب با همدیگر مخلوط می کنیم و تفت می دهیم.

کشک ها را که با آب به مدت بیست دقیقه جوشانده بودیم به بادمجان ها اضافه کرده و اجازه می دهیم تا پخته شود و طعم مواد به خورد یکدیگر بود.

بعد از پختن کشک و بادمجان درلحظه آخر از چاشنی کشک و بادمجان به موادمان اضافه نموده و دیگر هیچ ادویه ای به آن اضافه نمی کنیم مخصوصا نمک. سپس کشک و بادمجان ها را داخل ظرف کشیده و به همراه نعناء و پیاز و سیر داغ و کشک و گردو تزیین میکنیم .

خواص غذای مفید کشک و بادمجان

کشک و بادمجان دارای انواع ویتامین‌های A ،C  ،E  و گروه ویتامین‌های B مانند B۱ ،B۲ ،B۳ ،B۶، و دارای اسید چرب امگا ۳، کلسیم، فسفر، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، سدیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، منگنز، گوگرد، مس و روی می باشد.

کشک بادمجان به علت داشتن کلسیم، فسفر، منیزیم و مواد مغذی فراوان، سبب استحکام ستخوان ها و دندان ها می شود و از بروز پوکی استخوان در افراد جلوگیری می‌کند.

کشک و بادمجان به علت وجود آهن و مس، نقش به سزایی در درمان کم‌خونی افراد دارد و سبب عملکرد بهتر مغز می‌شود.

همچنین کشک بادنجان به علت داشتن ویتامین‌های A ،C  و E خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌نماید. وجود ویتامین های مذکور در کشک و بادمجان سبب شده است که تاثیر چشمگیری در تقویت و رشد موها، طراوت، شادابی و لطافت پوست داشته باشد.

  کشک و بادمجان کرمانشاهی

برای درست کردن آش کشک بادمجان یا همان کشک و بادمجان کرمانشاهی ابتدا از شب قبل نخود و لوبیا قرمز و لوبیا چیتی را در ظرفی ریخته و خیس می کنیم و تا صبح دو تا سه مرتبه آبش را عوض می کنیم. عدس و برنج را هم بعد از پاک کردن و شستشو هر کدام را در ظرف های جدا خیس می کنیم.

بعد گوشت را به تکه های خورشتی کمی درشت خرد می کنیم و به همراه نخود و لوبیاها، به میزان لازم آب روی آن ریخته و می پزیم. در این فاصله بادمجان ها را پوست کنده و به تکه های کمی کوچک برش زده و چند دقیقه در داخل آب نمک قرار می دهیم. سپس مقداری بادمجان ها را سرخ کرده و کنار می گذاریم.

برنج را به صورت جداگانه در قابلمه ریخته و بر آن آب اضافه می کنیم به قدری که رویش را آب بگیرد. آنوقت اجازه می دهیم تا بجوشد و کاملا له شود و لعاب این آش را تشکیل دهد. بعد از آنکه برنج ها کمی له شدند، عدس ها را به برنج اضافه می کنیم تا عدس هم کاملا پخته شود.

پس از پخت عدس، کشک را همراه با عصاره گوشت به برنج و عدس اضافه می کنیم و کاملا با یکدیگر مخلوط می کنیم. اصل این آش به مزه کشک آن می باشد لذا هر چه کشکِ بیشتری داشته باشد، خوشمزه تر می شود.

هنگامی که کشک جوشید به ازای هر نفر یک قاشق چای خوری از چاشنی کشک بادمجان به مواد غذایمان می زنیم و دیگر هیچ ادویه ای به آن اضافه نمی کنیم مخصوصا نمک چرا که چاشنی کشک و بادمجان دارای تمامی ادویه های مورد نیاز جهت طبخ غذای مورد علاقه ی ما را دارد.

بعد از پختِ گوشت و حبوبات، آن ها را به برنج و عدس و کشک اضافه می کنیم. سپس در این فاصله بادمجان ها را هم اضافه کرده و اجازه می دهیم تا با شعله ملایم پخته شده و جا بیفتد. برای تزیین آش می توان از پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ استفاده کنیم. 

 سوالات کاربران درباره ی کشک و بادمجان

سوالات کاربران درباره ی کشک و بادمجان

بهترین روش از بین بردن تلخی بادمجان چیست؟

بهترین راه حل برای جلوگیری از تلخی کشک بادمجان، گرفتن تلخی بادمجان قبل از سرخ کردن می باشد که به چند روش قابل انجام می باشد.

روش اول: دیسی را برداشته و سرتاسر آن را پر از آب کنید. سپس بادمجان ها را داخل آن گذارده و کمی آبلیمو داخل ظرف بریزید. بعد از گذشت 10 دقیقه بادمجان ها را برداشته و آن ها را فشار دهید تا آب داخل آن ها خالی شود.

روش دوم: بادمجان ها را برش بزنید و نمک زیاد روی آن بپاشید. نگران نباشید در آخر نمک ها شسته و پاک می شود برای همین نمک بسیار بریزید. سپس بعد از گذشت نیم ساعت بادمجان ها را آبکشی نمایید.

روش سوم: تخم های بادمجان را خارج کنید. با خارج کردن تخم های بادمجان مقدار قابل توجهی از تلخی آن کم می شود.

روش چهارم: بادمجان ها را تکه کرده و داخل سینی بگذارید. سپس سینی را به مدت چهار ساعت داخل فریز قرار دهید.

بادمجان چند کالری دارد. پس از گذشت نیم ساعت، بادمجان ها خارج کرده و اجازه دهید تا یخ آن باز شود. سپس آن ها را فشار دهید تا آب آن ها خارج شود.

کشک بادمجان برای یبوست موثر است؟

فیبر محلول در بادمجان می تواند از سیستم گوارشی خیلی حمایت کند و با جلوگیری از یبوست، می تواند شکم را سالم نگه دارد.

کشک بادمجان چاق کننده است؟

بادمجان از جمله سبزی هایی است که در لاغری نقش به سزایی دارد. برای کاهش وزن نباید بادجان را سرخ کرد، بلکه باید آن را به صورت کبابی یا بخارپز مصرف نمود. فیبر موجود در بادمجان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در کنترل وزن است. در واقع خوردن بادمجان سبب ایجاد حس سیری و کاهش اشتها شده و باعث می‌شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید.

 این سبزی پُر طرفدار کم کالری می باشد و در عین حال برای سلامتی بدن بسیار موثر است. هر 100 گرم بادمجان فقط 20 کالری دارد و به بهترین شیوه شما را سیر می‌کند که در چهارچوب یک رژیم مناسب، همیار لاغری محسوب می‌شود.

 باید به این نکته توجه داشته باشیم که بادمجان فقط باید به صورت پخته شده مصرف شود زیرا خام آن برای بدن سمی است. رنگ سبزِ بادمجان ناشی از آنتوسیانین‌های موجود در آن است که برای سلامتی لازم است.

کشک بادمجان برای فشار خون مفید است؟

از آنجا که پتاسیم موجود در بادمجان بالا‌ می باشد و از طرفی هم از سدیم کمی برخوردار می باشد لذا برای کاهش فشار خون سودمند است.

کشک بادمجان چه طبعی دارد؟

کشک بادمجان دارای طبع سردی می باشد. لذا همراه آن گردو مصرف می کنند تا از سردی آن جلوگیری شود.

فرق کشک بادمجان و حلیم بادمجان چیست؟

در حلیم بادمجان حبوباتی مانند عدس، برنج دارد و همچنین گوشت گوسفندی ریش شده در حلیم بادمجان استفاده می شود اما در کشک بادمجان هیچ یک از مواد مذکور استفاده نمی شود.

زمان پخت کشک و بادمجان چقدر می باشد؟

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج کشک و بادمجان حدودا 45دقیقه می باشد و زمان پخت و انتظار آن حدود    45دقیقه میباشد .

کشک بادمجان غذای محلی کجاست؟

کشک و بادمجان غذای سنتی و محلی سمنان است.

sahereh.v یکشنبه 6 بهمن 1398

من علاوه بر اینکه داخل آبکش تلخی گیری می کنم، قبل از سرخ کردن بادمجان ها را در دست فشار می دهم تا کاملا آبش خارج بشود. دیگر آنکه همیشه سرخ کردنی با حرارت متوسط رو به بالا باعث می شود روغن کمتری جذب آن ماده ی غذایی بشود. می توانم بگویم دقیقا به اندازه ی روغن اولیه، همیشه در تابه روغن باقی می مانه.

پاسخ مدیر به sahereh.v یکشنبه 6 بهمن 1398

نکته ی بسیار خوبی بود. تشکر از اینکه تجربیاتتان را با ما در میان می گذارید.

محصولات مرتبط