بارگیری...

چاشنی خورشت کرفس | دستور پخت خورشت کرفس با مرغ

بازدید : 25700

دسته بندی : چاشنی های سنتی


خورشت کرفس یکی از خورشت های خوشمزه ی ایرانی می باشد که طرفداران خاص خودش را دارد. ما هم در این صدد بر آمدیم تا دستور پخت این خورشت خوشمزه را به شما عزیزان آموزش دهیم. فقط لازم به ذکر است که چون مدت پخت این خورشت کمی زیاد می باشد لذا برای طبخ آن حتما از 2-3 ساعت قبل مشغول به آشپزی شوید. خورشت کرفس یکسری نکات ریز و حرفه ای دارد که با رعایت کردن آن نکات می توانید خورشتی خوشمزه و مجلسی را درست نمایید.



کد محصول : 1224

قیمت: 54,000 تومان


کد محصول : 1225

قیمت: 88,000 تومان



در صورت نیاز به راهنمایی با شماره های زیر تماس بگیرید.

تلفن همراه :   09151164580 09962859659

تلفن ثابت :   05137243137

چاشنی خورشت کرفس

خورشت کرفس یکی از خورشت های خوشمزه ی ایرانی می باشد که طرفداران خاص خودش را دارد. ما هم در این صدد بر آمدیم تا دستور پخت این خورشت خوشمزه را به شما عزیزان آموزش دهیم. فقط لازم به ذکر است که چون مدت پخت این خورشت کمی زیاد می باشد لذا برای طبخ آن حتما از 2-3 ساعت قبل مشغول به آشپزی شوید. خورشت کرفس یکسری نکات ریز و حرفه ای دارد که با رعایت کردن آن نکات می توانید خورشتی خوشمزه و مجلسی را درست نمایید. فروشگاه اویس جهت سرعت بخشیدن در امر آشپزی، چاشنی خورشت کرفس را که ترکیب شده از ادویه جات تازه و طبیعی می باشد در بسته بندی های بهداشتی خدمت شما عرضه می نماید.

مواد اولیه جهت طبخ خورشت کرفس با مرغ

ران مرغ 5تکه

پیاز 2عدد

کرفس 1بته

نعنا و جعفری 50گرم

لیموعمانی 3-4عدد

چاشنی خورشت کرفس

خرد کردن کرفس بسیار مهم است. وقتی قرار است یک خورشت خوشمزه و مجلسی داشته باشیم در ابتدا برگ های کرفس را از ساقه آن جدا کرده و سپس ساقه های کرفس را از وسط شکسته و نخ های وسط آن را جدا می کنیم چرا که این نخ ها نه تنها پخته نمی شود بلکه موقع سرو خورشت در دهان احساس می شود و اصلا حس خوبی ندارد. بعد از اینکه نخ ها را در آوردیم، تازه کرفس ها آماده پختن می شود. این یک تکنیک بسیار مهمی است که نباید فراموش کرد و با انجام این کار یک خورشت کرفس لذیذ خواهیم داشت.

سپس موقع خرد کردن ساقه های کرفس می رسد. ساقه ها را به اندازه ی دو انگشت که حدود دو سانت باشد تکه می کنیم. بعد نوبت به خرد کردن سبزی جعفری و نعنا می رسد. اگر سبزی تازه در دسترس نبود می توان از سبزی خشک هم استفاده کرد اما بهتر است برای داشتن خورشتی خوشمزه از سبزی تازه جعفری و نعنا استفاده کرد. پس از خرد کردن سبزی ها، برگ های کرفس را نیز خرد می کنیم. برگ های کرفس را نه خیلی ریز و نه خیلی درشت خرد میکنیم. خرد کردن سبزی ها خیلی نکته مهمی است.

بعد از آن به سراغ پیازها رفته و آن ها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. تنها چیزی که می تواند به آشپزی ایرانی سرعت ببخشید این است که ما تکنیک های خرد کردن را یاد بگیریم. اگر ما تکنیک های خرد کردن را یاد بگیریم، خیلی در زمان می توان صرفه جویی کنیم. در آشپزی خانگی چون اکثر خانم ها سرعتِ خرد کردنشان پایین است لذا آشپزی برایشان طولانی و خسته کننده می شود برای همین پیشنهاد می شود که تمرین و تمرکز بر روی خرد کردن مواد غذایی داشته باشید.

پس از انجام دادن مراحل بالا تابه ای را برداشته و بر روی گاز به همراه روغن داغ می کنیم و پیاز را به آن اضافه می کنیم اما قصد نداریم پیاز را سرخ کنیم بلکه می خواهیم پیاز نرم شود. برای همین پیازها را کمی تفت می دهیم و بعد کرفس را به پیازها اضافه کرده و اجازه می دهیم تا کمی تفت داده شود. سپس درب تابه را گذاشته و اجازه می دهیم 20-30 دقیقه کرفس پخته شود و هر 5 دقیقه، کرفس و پیازها را تفت کوچکی می دهیم تا نرم و خوش رنگ شود.

در این بین پیاز کوچکی را خرد کرده و در تابه ای تفت می دهیم و مرغ ها را به پیازها اضافه کرده و تفت می دهیم تا مزه ی زهم مرغ گرفته شود. در این مرحله می توانیم از چاشنی کرفس به غذایمان اضافه کنیم. پس به ازای هر نفر یک قاشق مربا خوری از چاشنی کرفس به مرغ و پیاز اضافه می کنیم و دیگر ادویه ای به آن اضافه نمی کنیم. پس از آنکه کمی مرغ ها با ادویه ها تفت داده شد، نوبت به آن می رسد که به موادمان آب اضافه کنیم پس کمی آب اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم پخته شود.

10 دقیقه پایانی پخت کرفس ها، سبزی های خرد شده را هم به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا در دقایق پایانیِ پخت، سبزی ها هم همراه مرغ پخته شود. نکته ای که این جا وجود دارد این می باشد که هرچقدر که بتوان سبزی را تفت داد به شرطی که مواظب باشیم که نسوزد، خورشتمان رنگ بهتری می گیرد. پس شعله را تنظیم می کنیم و دائما شروع به تفت دادن می کنیم که رنگ بیشتر و بهتری به خورشتمان بدهد.

به دقایق پایانی پخت سبزی ها که نزدیک می شویم یک قاشق غذا خوری رب به موادمان اضافه می کنیم. البته اضافه کردن رب، دلخواه می باشد و اگر کسی نپسندید می تواند اضافه نکند. وقتی رب را اضافه کردیم، موادمان را 2 دقیقه با رب تفت می دهیم تا مزه ی خامی رب گرفته شود.

سپس مواد سبزی کرفس را به مرغ اضافه می کنیم و هم می زنیم. برای غذاهای این چنینی بهتر است که شعله ی گاز را کم کنیم تا غذا ریزجوش بپزید و دیگر نیازی به اضافه کردن آب به خورشت نمی باشد.

در ده دقیقه آخر پخت خورشت کرفس لیمو عمانی را به خورشت اضافه می کنیم. بهترین زمانی که می توانیم لیمو را به خورشت اضافه کنیم تا تلخ نشود، 10دقیقه آخر پخت است که ترشی لازم را به غذا بدهد. اگر ترشی خورشتمان کم بود می توانیم کمی آب لیمو به آن اضافه کنیم.

 علت اینکه از ران برای خورشتمان استفاده کردیم و از سینه استفاده نکردیم این می باشد که ران به دلیل اینکه بافت چربی دارد، لذیذ تر می باشد. اگر بخواهید سینه انتخاب بکنید، سینه چون خشک است وقتی پخته شود طعم نمی تواند به طور کامل داخل آن نفوذ پیدا کند.

خورشت کرفس

راز خوشمزگی خورشت کرفس

 همان طور که در ابتدا گفته شد راز خوشمزگی خورشت کرفس در این می باشد که ساقه های کرفس را ابتدا از برگ ها جدا کرده و سپس آن ها را از وسط شکسته و نخ های وسط آن را جدا کنیم. با این کار خورشت کرفس خوشمزه و لذیذی خواهیم داشت.

خورشت کرفس در بارداری

نظر به اینکه گاها مادران در طی دوران بارداری هوس به خوردن خورشت کرفس می کنند توصیه می شود که ایشان در سه ماه اول دوره بارداری از خوردن خورشت کرفس خودداری کنند اما از ماه سوم به بعد با مشورت پزشک می توانند از خورشت کرفس بدون هیچ عوارضی مصرف کنند.

 خورشت کرفس در شیردهی

در دوران شیردهی مادر برای دریافت کلسیم باید از مواد غذایی مانند شیر کم چرب و سبزیجات مانند اسفناج، نعناع، جعفری، کرفس مصرف کند. پس خیلی خوب است که مادر شیرده در هفته یک بار خورش کرفس را در رژیم غذایی خود قرار دهد.

سوالات کاربران در مورد خورشت کرفس:

آیا به خورشت کرفس رب میریزند؟

معمولا به خورشت کرفس یک قاشق رب اضافه می کنند اما اگر می خواهید رنگ خورشتتان کاملا سبز باشد نباید از رب در خورشت کرفس استفاده کنید. استفاده از رب در خورشت کرفس، رنگ خورشت را سبز و قرمز می کند و کاملا سلیقه ای می باشد.

خورشت کرفس چه خاصیتی دارد؟

خورشت کرفس خواص بسیار فراوانی در بردارد که مختصرا به تعدادی از آن ها اشاره می شود:

- گیاه کرفس سرشار از ویتامین C می باشد. این ویتامین سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بیماری هایی مانند سرماخوردگی و یا آنفولانزا را درمان می کند. برای همین خورشت کرفس می تواند غذایی مناسب و تقویتی در طول دوران سرماخوردگی باشد.

- کرفس خاصیت کاهش فشار خون را در بردارد. این گیاه در طب سنتی به عنوان دارویی ضد فشار خون تجویز می شده است. لذا توصیه می شود کسانی که فشار خون دارند از خورشت کرفس در هفته یک مرتبه استفاده نمایند.

- برای درمان یبوست کرفس گزینه بسیار مناسبی است چرا که به طور طبیعی ملین است و در درمان این بیماری بسیار مؤثر است.

- تقویت دستگاه گوارش یکی دیگر از خاصیت های گیاه کرفس می باشد. کرفس با تقویت دستگاه گوارش بدن را از ابتلا به سرطان های روده و معده محافظت می نماید.

- گیاه کرفس رشد تمومورهای سرطانی را متوقف کرده و می تواند تخریب ناشی از رادیکال های آزاد را به حداقل برساند. این امر به خاطر وجود هشت ترکیب ضد سرطانی است که در کرفس می باشد.

- مصرف گیاه کرفس می تواند ناراحتی های عصبی را برطرف کرده و آرامش خاطر را به ذهن هدیه دهد.

- مصرف گیاه کرفس اشتها را زیاد کرده و برای بیماری های رماتیسم، نقرس، درد مفاصل، غذای مفیدی محسوب می شود.

- یکی دیگر از مزیت های جالب خورشت کرفس از بین بردن بودی بد دهان می باشد.

- گیاه کرفس گیاهی ضد پیری می باشد. این گیاه به واسطه گوگردی که دارد دردهای مفصلی و رماتیسمی را از بین می برد.

 چه کنیم خورشت کرفس غلیظ شود؟

برای غلیظ شدن خورشت کرفس باید بعد از اضافه کردن سبزی کرفس به مرغ، شعله آن را کم کنیم تا غذا به صورت ریزجوش بپزد.

چرا خورشت کرفس تلخ می شود؟

استفاده زیاد از نعناء در خورشت کرفس می تواند سبب تلخی خورشتمان شود. همچنین مصرف لیمو عمانی به صورت درسته همراه با تخم هایش می تواند عامل دیگر تلخی خورشت کرفس باشد.

 خورشت کرفس چه طبعی دارد؟

طبع گیاه کرفس گرم و خشک می باشد و از آن جایی که خورشت کرفس همراه با مرغ سرو می شود و مرغ هم طبع سردی دارد لذا می توان گفت طبع خورشت کرفس معتدل می باشد.

خورشت کرفس چه سبزی میخواد؟

سبزی خورشت کرفس شامل: نعناء، جعفری و کرفس می باشد. این مهم است که در خورشت کرفس، سبزی کرفس غالب بر دیگر سبزی ها می باشد.

خورشت کرفس چند کالری دارد؟

هر 100گرم خورشت کرفس 173 کیلوکالری دارد.

خورشت کرفس نفاخ است؟

کرفس گیاهی ضد نفخ می باشد و مصرف آن سبب برطرف شدن نفخ معده می شود.

خورشت کرفس غذای کدام شهر است؟

خورشت کرفس یک غذای اصیل ایرانی می باشد و از جلمه غذاهای سنتی است که اکثر مردن آن را دوست دارند. لذا خورشت کرفس غذای اصیل یک شهر نیست بلکه به تعبیر صحیح تر غذای اصیل و سنتی ایرانی می باشد.

amir چهارشنبه 23 مهر 1399

تشکر بابت دستور جامع آشپزی. چاشنی خورشت کرفس فقط مخصوص این غذا هست یا برای چلو مرغ هم استفاده می شه؟

پاسخ مدیر به amir چهارشنبه 23 مهر 1399

ممنون از شما دوست عزیز بله چاشنی خورشت کرفس به طوری فرمول بندی شده است که مخصوص همین غذا می باشه اما با این وجود هیچ منعی بابت مصرف این چاشنی برای دیگر غذاها نمی باشد. اگر با اضافه نمودن این چاشنی به دیگر غذاها، از مزه ی به دست آمده راضی بودید، می توانید از این چاشنی استفاده و مصرف نمایید.

محصولات مرتبط