بارگیری...

چاشنی پیتزا و لازانیا | نکات طلایی پخت پیتزا

بازدید : 15292

دسته بندی : چاشنی های فست فودی


پیتزا کلمه ای ایتالیایی است. شکل ایتالیایی پیتزا گرده ی نان نازک و کوچکی است با کمی گوجه فرنگی خرد کرده و سبزی معطر و دو سه برش پنیر پیتزا. این غذای خوشمزه را نانواهای بندر ناپل قرن ها برای مشتریان فقیر خود می پختنه اند، و می توان آن را نوعی ذوق انسان بر تنگ دستی و کمبود غذایی نامید.



کد محصول : 1791

قیمت: 59,000 تومان


کد محصول : 3515

قیمت: 98,000 تومان



در صورت نیاز به راهنمایی با شماره های زیر تماس بگیرید.

تلفن همراه :   09151164580 09962859659

تلفن ثابت :   05137243137

 پیتزا چیست؟

پیتزا کلمه ای ایتالیایی است. شکل ایتالیایی پیتزا گرده ی نان نازک و کوچکی است با کمی گوجه فرنگی خرد کرده و سبزی معطر و دو سه برش پنیر پیتزا.

 

این غذای خوشمزه را نانواهای بندر ناپل قرن ها برای مشتریان فقیر خود می پختنه اند، و می توان آن را نوعی ذوق انسان بر تنگ دستی و کمبود غذایی نامید.

 

در سال های اشغال نظامی ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم، سربازان آمریکایی این غذای گرم را در ناپل کشف کردند و نام آن را پیتزا آلاناپولتانا را خلاصه کردند و با خود به آمریکا بردند. در عوض تا توانستند آن را تغییر دادند و به اشکال های متنوع در آوردند و مردم سایر کشورها، پیتزا را از آمریکایی ها گرفته اند.

 

تنوع پیتزا آنقدر زیاد است که به راحتی می توان این غذای خوشمزه را با انواع دستورهای مختلف و سلیقه های مختلف طبخ نمود اما چیزی که در پیتزا اهمیت به سزایی دارد خمیر آن می باشد. یک خمیر خوب خمیری است قدرت مانور بالایی داشته باشد. بشود آن را چانه کرد، بشود با دست درست کرد.

 

طرز تهیه خمیر پیتزاطرز تهیه خمیر پیتزا

 

مواد خمیر پیتزا

آرد سفید الک شده 550گرم

خمیر مایه یک قاشق چای خوری

آب نضف لیوان

شکر یک قاشق چای خوری

نمک یک قاشق چای خوری

فلفل سفید یک قاشق چای خوری

روغن مایع نصف لیوان

ماء الشعیر یک لیوان

 

ابتدا خمیر مایه را درون آب ریخته و هم می زنیم که به راحتی ترکیب شود. بهتر است دمای آب معمولی باشد. سپس 15 دقیقه زمان می دهیم تا خمیر مایع کف کند.

 

سپس نمک و شکر و فلفل سفید را به آرد اضافه می کنیم. فلفل سفید یکی از چاشنی های خیلی مهمی است که می توانیم برای درست کردن خمیر پیتزا از آن استفاده کنیم.

 

پس از آن کمی موادمان را هم می زنیم و بعد از 15 دقیقه خمیر مایه را به همراه روغن به آرد اضافه می کنیم. سپس به سراغ ماءالشعیر می رویم و کم کم آن را به آرد اضافه کرده و هم می زنیم.

 

نکته: باید حواسمان باشد که خیلی از دلستر استفاده نکنیم اما اگر یک وقتی مقدار دلستر زیاد شد می توانیم به آن آرد اضافه کنیم. دلستری که برای خمیر پیتزا استفاده می کنیم، کاملا خمیرمان را پوک و ترد می کند و هم خوش رنگ می کند و با اضافه کردن فلفل سفید به آن، خمیر پیتزا یک طعم کاملا متفاوتی می گیرد.

 

سپس دستمان را با روغن زیتون یا روغن مایع کمی چرب کرده و کاملا خمیر پیتزا را به مدت پنج دقیقه ورز می دهیم تا صاف و یک دست شود.

 

سوال: چرا باید خمیر را ورز بدیم؟ چون گولوتون خمیر آزاد شود و خمیرمان کاملا پوک و پفکی بشود.

 

پس از آنکه خمیر را ورز دادیم به طوری که کاملا صاف و یک دست شد و بافتی پیدا کرد که نه به دست می چسبد و نه هم اگر آن را پهن کنیم بافتش از می پاشد، حالا آن را درون ظرفی قرار داده و رویش سلفون کشیده و به مدت دو ساعت اجازه می دهیم تا خمیر پیتزا پُف کند.

 

نکته: اگر می خواهید خمیر پیتزا را سریعاً درست کنید ، بعد از ورز دادن ، پارچه ای روی آن بی اندازید و بعد یک ساعت در محیط بیرون قرار بدهید تا پُف کند.

 

اما اگر خمیر را صبح درست کردید و خواستید پیتزا را در شب پخت کنید، حتما خمیر را داخل ظرفی قرار بدهید و با سلفن روی آن را بپوشانید. بعد آن را داخل یخچال قرار بدید تا با سرعت آهسته شروع به پُف کردن کند.

 

طرز تهیه سس پیتزا

طرز تهیه سس پیتزا با رب

 

مواد لازم:

 - چهار عدد گوجه پوست گرفته شده له شده

 - ریحان: 30گرم

- اُرگانو

- فلفل سیاه

- پاپریکا

- آویشن

- نمک

- روغن زیتون

- سیر له شده

 

ابتدا برای خوشمزه تر و غلیظ تر شدن سس پیتزا، دو قاشق غذاخوری رب به گوجه فرنگی ها اضافه می کنیم چرا که گوجه ها به تنهایی خوشمزه نیستن.

البته شما می توانید بدون استفاده از گوجه فقط از رب گوجه فرنگی استفاده کنید.

 

سپس ریحان را داخل مخلوط کن ریخته و گوجه ها را به آن اضافه می کنیم.

 

 بعد اورگانو و پاپریکا و فلفل سیاه را به مقدار نوک قاشق چای خوری به مواد اضافه می کنیم.

سپس آویشن را به اندازه نصف قاشق چای خوری اضافه می کنیم. و در انتها نمک را به اندازه ی لازم به همراه سیر له شده اضافه می کنیم و مواد را با همدیگر مخلوط می کنیم.

 

اکنون ملاحظه می کنید که مایه ی غلیظی بعد از هم زدن تشکیل می شود که اگر شُل باشد خمیر را خراب می کند و به خاطر تبخیر شدن آبی که داخلش هست، پیتزا را هم خمیری مانند می کند و سطح پیتزا دیگه تُرد نمی شود و از داخل هم به خمیر آسیب می رساند.

 

حالا موادمان را داخل تابه ای ریخته و روی گاز قرار می دهیم تا شروع به قُل زدن کند. بعد کمی روغن زیتون به آن اضاه می کنیم.

 برای اینکه مواد هنگام قُل زدن به بیرون از قابلمه نریزد ، روی آن توری قرار دهید و یا اینکه شعله ی آن را کم کنید.

 

طرز تهیه پیتزا خانگی راحت و خوشمزه

 

حالا وقت آن است که تمام اجزای پیتزا را سرِ هَم کنیم.

ابتدا اگر می بینید نیاز است که کفِ ظرفتان چرب باشد آن را خیلی کم با روغن چرب کنید و الا چون از قبل به خمیر روغن زیتون اضافه کردیم نیازی به روغن نیست.

 

سپس خمیر پیتزا را که از قبل درستش کردیم ، داخل بشقاب مخصوص پیتزا یا هر ظرف دیگری باز و پهن می کنیم.

 

هم می تونیم خمیر را داخل ظرف بدهیم و آن را به کناره ها بکشیم و پهن کنیم و هم با دست می توانیم گوشه های خمیر را بگیریم و با کشیدن آن را پهن کنیم.

 

اصلا نگران نباشید. نیازی به حرفه ای بودن و مهارت داشتن برای باز کردن خمیر پتیزا نیست. خیلی راحت گوشه های خمیر را که بگیرد می توانید آن را باز و پهن کنید.

 

اما دقت کنید در اینجا اصلا نباید به خمیر آرد بزنید چرا که اگر آرد بزنید، وقتی خمیر را باز و پهن کنید به باز به حالت جمع بودنش بر می گردد و خمیر هم سفت می شود.

 

خمیر را که در سینی پهن کردیم با دست کاملا سطح آن را صاف و یک دست می کنیم و این مهم است که تمام سطح خمیر ما صاف و یک دست باشد.

 

اگر می خواهید خمیرتان از این هم پوک تر شود، بعد از اینکه داخل سینی پهن کردید یک پارچه روی آن قرار دهید و 15 دقیقه آن را کنار بزارید و بعد مواد را روی آن قرار بدهید.

 

بعد از پهن کردن خمیر در مرحله اول سُسی را که درست کردیم روی خمیر می ریزیم و تمام خمیر را به غیر از کناره ها با سس پوشش می دهیم.

 

در مرحله دوم پنیر پیزا را روی سس می ریزیم. دقت داشته باشید که در اکثر جاها در آخر پنیر پیتزا را روی مواد می ریزند که این کار اشتباه است.

 

 به دلیل اینکه با قرار گرفتن پنیر روی مواد ، ترکیبات مواد تشکیل دهنده دیده نمی شود.

اما اگر بعد از اضافه کردن سس ، پنیرها را اضافه کنید ، از لحاظ زیبایی و تزیین بسیار قشنگ تر و زیباتر است.

 

برای مواد پیتزا شما می توانید از هر مواد غذایی که دوست دارید استفاده کنید و محدودیتی برای استفاده نکردن ندارد.

 

در این مرحله اگر می خواهید گوشت یا کالباس به پیتزا اضافه کنید باید در این مرحله روی پنیر پیتزا قرار بدهید.

 

چرا باید در این مرحله قرار بدیم؟

 چون اگر گوشت و کالباس را روی پیتزا قرار بدهیم ، با یک حرارت ، سریعا می سوزه برای همین در لایه پایین قرار می دیم.

کلا هر ماده ی غذایی که زودتر پخته می شود را در لایه پایینی قرار می دیم.

لایه بالای پیتزا را هم موادی قرار می دهیم که دیر پز هستند مثل قارچ، ذرت و... .

 

توجه کنید که اگر خواستید از قارچ استفاده کنید به هیچ وجه آن را نباید بشویید چرا که اگر قارچ شسته شود ، آب به خودش جذب می کند و در حین پخت، این آب را به پیتزا پس می دهد.

برای تمیز کردن قارچ از یک دستمال مرطوب استفاده کنید و اگر لکه ای به آن چسبیده باشه آن را با چاقو بگیرید.

 

قارچ ها را هم به صورت نازک برش می زنیم تا کاملا پخته شود و چرا که اگر برش های قارچ زخیم تر باشد، دیر پخته می شود و یا ممکن است قسمتی از آن ها خام بماند.

 

حالا ما در لایه دوم از قارچ استفاده می کنیم. در لایه بعدی از فلفل دلمه استفاده می کنیم . کلا استفاده از فلفل دلمه در هر نوع پیتزا، آن را خوش عطر و طعم می کند.

 

نکته: اگر خواستید در داخل مواد پیتزا از بادمجان یا کدو استفاده کنید ، حتما پیش از اضافه کردن به مواد ، آن ها را به صورت حلقه ای سرخ کنید و اصلا به صورت خام داخل مواد پیتزا مصرف نکنید.

و در مرحله آخر ذرت را به مواد پیتزا اضافه می کنیم. و چون ذرت بافت ضخیمی دارد، در آخرین لایه از آن استفاده می کنیم.

 

در این مرحله برای خوش عطر و طعم شدن پیتزا از چاشنی مخصوص پیتزا استفاده می کنیم و به صورت پوششی روی مواد پیتزا می ریزیم و دیگر نیاز به اضافه کردن هیچ ادویه ای نیست.

پس از پخت چنانچه دیدیم طعم ادویه برایمان کم است ، باز مقداری از چاشنی پیتزا روی پیتزا به مقدار دلخواه می ریزیم.

 

و در آخر برای کِش آمدن پیتزا از پنیر موزارلا استفاده می کنیم و روی مواد پیتزا این پنیر را قرار می دهیم.

 

نکته: قبل از اینکه پیتزا را داخل فر قرار بدهیم اجازه می دهیم کاملا به مدت 10 دقیقه با درجه 200 سانتی گراد گرم شود.

پس از گرم شدن فر پیتزا را در طبقه وسط فر قرار می دهیم.

 

نکته: بعد از پختن پیتزا که آن را از فر بیرون می آورید بلافاصله پیتزا را از قالبش خارج نکنید و اجازه بدید کمی سرد شود و بعد به راحتی آن را توسط کف گیر بیرون بیاورید.

 

سخن پایانی

 

روش های مختلفی برای پختن انواع پیتزا وجود دارد که ما راحت ترین و سریع ترین روش را خدمتتان تقدیم کردیم.

 

به طور کلی شما می توانید هر ماده ی غذایی که دوست داشتید داخل مواد پیتزا اضافه کنید و این بسیار دامنه دار و گسترده است.

 

در پایان از شما خواهشمندیم چنانچه تجربه درست کردن پیتزا خانگی به صورت متفاوت داشتید آن را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا ما و بقیه دوستان از آن استفاده کنیم.

محصولات مرتبط